Tekstgrootte
Peuterschool Prinsehaghe heeft sinds kort een echt kunstatelier. Tijdens de voorschoolse opvang 's ochtends zit het atelier vaak al vol met kinderen; van kleuters tot en met kinderen uit groep vijf. Zij toveren allerlei voorwerpen om tot kunstwerken. Oude Cd’s worden ineens de prachtigste ruimteschepen en hompjes klei veranderen in de mooiste figuren.
“Peuters beginnen vaak met iets bekends zoals stukjes papier klein knippen of materiaal op een blaadje plakken met lijm” vertelt Daphne Ahmad, Pedagogisch Medewerker bij Prinsehaghe, “maar al snel onderzoeken ze de eigenschappen van materiaal en kijken ze bij elkaar af wat je er mee kunt doen. Dan zie je de verwondering in hun ogen, van hé, dit kan ook!”
“We hebben tijdens een studiedag een grote hoek in ons lokaal ingericht als atelier”, vertelt Daphne. We ontdekten dat materiaal niet duur hoeft te zijn. Je kunt alles omtoveren tot creatief materiaal; veel is er niet voor nodig. We zijn geïnspireerd en geholpen door collega’s Enny van Gilst en Cynthia van Nispen. Zij zijn Jonge Kind Specialisten en werken als coach op de peuterscholen. Enny zei: ‘creativiteit betekent niet dat een kind iets volkomen nieuws of zelfs iets moois maakt. Het gaat om het spelend ontdekken en met plezier experimenteren met verschillende materialen’. Dat is precies wat wij terug zien in ons atelier.”
Er is in het atelier bij Prinsehage plaats voor zeven kinderen. De materialen worden regelmatig afgewisseld en aangepast aan het een thema. Herfstschatten uit de natuur of brooddeeg bijvoorbeeld. Naast het werken met verschillende materialen, werkt het kind zo ook aan zijn eigen vaardigheden. Denk aan de fijne motoriek en ruimtelijk inzicht. Ook stimuleert het zelf ontdekken en doen het zelfvertrouwen van het kind.
Voor de ouders van de kinderen waren de creatieve sessies wel even wennen, want door zelf te ontdekken word je soms ook wel eens vies. Daphne: “Om die reden hebben we het atelier samen met de ouders geopend. Zij mochten samen met hun kind aan de slag in het atelier. Eerst was dat nog wat onwennig voor ze. Na wat aansporing en uitleg gingen ze enthousiast aan de slag. Nu zien we dat ze regelmatig tijdens de spelinloop samen met hun kind aan het knutselen gaan. We hebben de ouders uitgelegd dat het niet om het product gaat, maar om het proces. Toen ouders zagen hoeveel plezier hun kind had in het ontdekken van alle materialen, hoe ze voelen en ruiken en wat je er mee kunt doen, waren ze snel om.”
Meer weten of inschrijven bij de peuterschool van Prinsehaghe? Dat kan via de website.